Klik Saya :-)

Sunday 30 March 2014

Aktiviti Anak-anak Kesayangan 3 Berlian

بسمﷲ الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

     Tajuk Reka Cipta merupakan bab pertama bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup tingkatan 3. Dalam bab ini semua pelajar diwajibkan mereka bentuk/mereka cipta projek berdasarkan masalah yang dihadapi. Pelajar perlu menghasilkan sebuah projek kerja kayu mengikut reka bentuk sendiri selaras dengan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS). Hasil yang baik dan kemas akan diberikan band tertinggi iaitu band 6 mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan dalam Dokumen Standard Prestasi (DSP).

     Berikut merupakan gambar sepanjang aktiviti amali yang dijalankan bagi melaksanakan kerja kursus pelajar.


Aktiviti Amali REKA CIPTA
Kelas                    :    3 Berlian
Jumlah Pelajar    :    18 orang
Masa                     :     3 waktu (2 jam)

Perjumpaan kali ke-2
Refleksi:
     Seorang pelajar berjaya menyiapkan projek kerja kayu. Pelajar lain (17 orang) masih memerlukan masa yang lebih lagi untuk menyiapkan projek masing-masing. Seorang pelajar tidak hadir kerana masalah kesihatan.


Proses mencantum dan menyambung - kaedah memaku tegak oleh Nabiha.
Pelajar (Poh Choon Kiat) memotong perspek menggunakan pisau pemotong perspek.

Sorang anak perempuan Cikgu Asilah sesat tengah menyelek kayu... yang lain semua lelaki... Anak perempuan yang mana satu la tu.
Menggunakan mesin pelelas (Sander).
Depan, Syafikah. Belakang Fatin.
Kerjasama merupakan nilai murni yang boleh dipupuk semasa menjalankan aktiviti amali ini.
Serius membuat kerja. Dari kanan, Fatin dan Amira.
Amira Fa'sha tekun membuat cantuman bahan.
Nabiha membantu Farhana memaku bahan.
Moto "Safety First" sentiasa menjadi keutamaan ketika berada di bengkel. 
Izzaturrahmah dan Maisura memotong perspek.
Tak kuat pulak nak tekan sesiku L sendiri kena minta tolong dengan kawan.... Kesian....

Haida Kamelia mmbuat kemasan menggunakan syelek.
Nurhalieza membuat cantuman dan sambungan menggunakan glu sentuh.

No comments:

Post a Comment